2019. október 6., vasárnap

Wieliczkai sóbánya

Krakkótól 12 km-re, (egy fél napos kirándulásnyira) található a híres wieliczkai sóbánya, amit szerintem mindenki a csodás kristálycsillárral díszített föld alatti templomáról ismer.

A bánya csak idegenvezetővel, csoportokban látogatható. Sok-sok lépcsőn kell lefele haladni a föld gyomrába, szerencsére felfele már lifttel hoznak. A túra kb 2.5 óra, nincs nagyon hideg, de azért egy pulcsi vagy dzseki jól jön.
Angol nyelvű csoporthoz csatlakoztunk, nagyon jó vezetőt kaptunk, sokat viccelődött és lelkesen mesélt a bányáról, a legendákról, a termekhez kötődő történetekről.

Magyar vonatkozása is van a helynek:
IV. Béla királyunk lánya, Árpád-házi Szent Kinga, hazalátogatott Magyarországra férje, Szemérmes Boleszláv (bírom ezeket az eposzi jelzős neveket :-) ) társaságában. A tatárjárás után éhező lengyel nép számára kért segítséget: mivel Lengyelországnak nem volt sóbányája, IV. Béla nekik adományozta a máramarosi sóbányát. Kinga az egyik aknába dobta a gyűrűjét, majd hazaérve megparancsolta, hogy ássák azt ki - furcsa mód az egyik wieliczkai dombot jelölte ki erre a célra. Azon nyomban elő is került a gyűrű, csöppet nem meglepő módon máramarostól idáig követve gazdáját, és természetes sót is hozott magával: így kezdődött a kősókitermelés Lengyelországban. Hmmm....  A sóbánya komoly jövedelmet termelt az országnak, így sikerült kilábalni a tatárjárás utáni nehézségekből.

A bánya óriási, turistakánt alig 1%-át járhatjuk be, de így is hihetetlen élményben lehet részünk. A szobrokat a bányászok faragták anno. Kopernikusz, Goethe és Chopen nyomában haladhatunk teremről teremre több szinten át a föld gyomrában. Aki itt száll meg, még sókúrára, gyógykezelésre is befizethet, sőt, a lepárlóban levő sókamrában kialakított hálótermekben aludhat is.

A törpék a bányában dolgoznk

A Szent Kinga kápolna
A világ legnagyobb föld alatti temploma

A világ legnagyobb föld alatti temploma 101 méter mélységben. A terem hossza 54 m, szélessége 18, magassága 12 méter. Koncerteket, szentmiséket, esküvőket is tartanak itt, a túra végén pedig eljutunk a világ legmélyebben fekvő éttermébe, ahol 135 m mélyen fogyaszthatjuk el a vacsoránkat, ha épp úgy tartja kedvünk.

esküvőket, konferenciákat is szoktak itt rendezni
1978 óta UNESCO Világörökségi helyszín

A túra folytatásaként meg lehet tekinteni a bányamúzeumot is (külön jelezni kell, ha igényt tartunk rá), ez azonban kb ugyanannyi időben mint maga a bánya, és állítólag főként csillék, dokumentumok vannak kiállítva - ez minket nem hozott lázba...

Nyitvatartás, belépőjegyek:

Aki fotózni/videózni szeretne külön jegyet kell venni

Angol nyelvű csoport minden fél órában indul, a többi nyelvek csak korlátozottan.
Magyar nem volt kiírva, de sok blogon olvastam, hogy lehet magyar idegenvezetővel is menni, talán előre kell foglalni?

hátizsáknál nagyobb mérető táska nem vihető be!

Van egy külön lepárlótorony, itt mi nem jártunk. Ennek nyitva tartása