2019. szeptember 1., vasárnap

Túrák a Szlovák Paradicsomban, ezúttal az északi részen. Suchá Belá és Velky Sokol

Mivel tavaly nagy sikert aratott családi körben a Szlovák Paradicsomban való túrázás, így idén megint ezt vettük célba, csak most egy kicsit északabbra, Poprád közelébe helyeztük a főhadiszállást.

A Podlesok kempinget választottuk, ahol a nagyobb, kétszintes házikót béreltük ki, mert heten voltunk (de azért egyáltalán nem gonoszok).
Kempingben nem igazán szoktunk megszállni, de ez igazán kellemes hely volt: a természet lágy ölén, erdővel körbevett tisztáson álltak a faházak, illetve sokan sátorozva valóban kempingeztek. A többi itt nyaralóval nem volt semmi baj, sok fiatal pár, baráti társaság, sok kisgyerekes család, de semmi zenebömböltetés, részegen ordítozás éjszaka...

Anyuék a hosszabb túrákra nem jöttek velünk, ők a kemping körül, a Hernád mentén tettek rövidebb sétákat.

A Hernád folyó völgye

itt valamikor sípálya lehetett, még megvannak a felvonók, de már elég elhanyagolt állapotban

Délutánra viszont mindig visszaértünk, és onnantól együtt is sétáltunk, főztünk, beszélgettünk.

Pesten a grillezéshez bevásároltunk,a helyi kisboltban friss húst, sajtot nem lehetett kapni,
viszont az ízesített sörök és almaborok nagyon finomak voltak

Lehetett kis kerti grillt bérelni, volt kialakított szalonnasütő is, mi is minden este kint sütögettük a pecsenyénket vacsorára. Volt pár kisebb étterem, büfé, és egy pici bolt is, és - legalábbis számunkra - meglepően nagyon olcsó volt minden.

Az egyik helyre minden este visszamentünk levest enni, annyira finom volt. A pincér ugyan nem értette, hogy miért több a leves rendelés mint ahányan vagyunk, de én speciel mindig két tányérral ettem mert nem tudtam eldönteni, hogy melyiket válasszam :-) Na és a desszertek, mákos nudli, rétesek, nyammm....  A nyaralás soha nem a fogyókúra ideje, nem?

Két nagyobb túrát csináltunk, az egyik a kemping mellől induló Sucha Belá útvonal, a másik a a Vel'ky Sokol túraútvonal

A kemping mellől indul a túraútvonal, végig nagyon jók kitáblázva,
a felfestett jelek is egyértelműek, jól követhetők

Ez tűnik a legnépszerűbb túrának a környéken nyaralók között, több turistabusz is érkezett reggelente, vezetett csoportokban is sokan másztak, ez az első létrás kapaszkodónál egy komolyabb tumultust okozott. Nem tudom, ez mennyire csak a véletlenen múlt, de ott kb 20 percet sorba álltunk míg feljutottunk a létrán. Onnantól viszont már simán haladtunk, egyrészt mert a csoportok összevárták egymást , másrészt mert ők megálltak pihenni, eszegetni, így könnyen megelőztük őket.

Visszafelé a hegytetőn van egy biciklikölcsönző, sokan megspórolva a lefelé sétát biciklin gurultak le. A bicajokat akár előre, a kemping mellett le lehet foglalni. Mi a gyaloglást választottuk.

A másik túránk hoz kicsit kocsikáztunk egy közeli parkolóig, innen indultunk a Vel'ky Sokol túraútvonalon.

Eleinte viszonylag sík terepen kellett gyalogolni, majd egy folyómederben haladtunk tovább. A lányok kezdtek is reklamálni, mert hiányolták a vízeséseket, sziklákat, létrás kapaszkodókat. Ez van, ha túl magasra tettük azt a bizonyos lécet :-) Persze később legnagyobb megelégedésükre volt mindenféle létra, kidőlt fatörzs, lépcsők, úgyhogy fáradtan, de elégedetten (és éhesen) tértünk haza :-)

Nagyon beleszerelmesedtünk a Szlovák Paradicsomba, gyönyörű hely. Azonban mivel a "vérem" mindig más tájakra hajt (annyi ismeretlen hely van még a Földön, még itt Európában is), egy ideig valószínűleg nem fogunk ide visszatérni. Azért hasonló túrák még vannak tervben, mindannyian nagyon élveztük a természetet, a hegymászást. Magyarországról pedig ez tényleg egy köpésre van, akár egy hétvégére is érdemes ide elutazni. A túrák nem vészesek, sokan egész kicsi gyerekkel csinálták végig. Arra viszont figyelni kell, hogy a létrás szakaszok egyirányúak, így visszafordulni csak másik útvonalon, útelágazásnál lehet.