2018. november 10., szombat

Pamukkale: hófehér mészkőmedencék türkiz színű vízzel: ilyet csak képeslapokon lát az ember. Vagy mégsem?

Isztambulból egy napos kiruccanásra van Pamukkale, a hófehér természeti csoda, UNESCO védett terület.

Mi Denizli-be repültünk (korán reggel van járat oda és este vissza), onnan a reptérről indul a helyi járatú busz Pamukkale-ba (kb 20 km). Neten akartam előre jegyet foglalni, de valamiért nem működött az oldal, de így sem volt semmi gond, simán a buszon vettünk jegyet.

A helyi turistairodánál tett le a transzfer, ott választhattunk, hogy az általuk szervezett csoporttal vagy egyénileg fedezzük fel a helyet. Nem szeretjük a csoportos szervezett dolgokat, a magunk tempójában szeretünk haladni, úgyhogy miután megvettük a visszafele tartó jegyet gyalog indultunk fel a hegyre, ez kb. egy 20 perces séta ha jól emlékszem.

A hegy tetején magas mésztartalmú forrásból több mint három évtizede hömpölyög alá a víz és rakódik le a kalcium karbonát a sziklafalon kialakult medencékben. A törökül "gyapotvár"-nak nevezett hely már messziről kitűnik fehérségével a környezetből: akár havas hegycsúcsnak is gondolhatná az ember a távolból.
A meleg vizű forrásban sétálhatunk fel a hegy tetejére. A mészkőmedencék kezdeténél tábla és biztonsági őr is figyelmeztet, hogy a cipőnket levéve lehet csak továbbhaladni.

mivel nem mindenhol folyik a víz ezért több kiszáradt teraszt is láttunk

látszik, hogy nem napozni járok nyaraláskor, elég "kőművesbarna" vagyok...

Sajnos az időjárás változása, a szárazság a vízhozam csökkenését hozta magával, ezért manapság már nem minden részen láthatunk vizet: állítólag forgó rendszerben váltogatják, hogy mikor melyik területet árasztják el. Sajnos félő, hogy a forrás végképp elapad, és akkor az a csoda egyhamar az enyészeté lesz.

A medencék felett épült az ókori szent város, Hierapolisz. Ha nem csak pancsikolni érkeztünk, akkor érdemes megnézni az ie. 190-ben II. Eumenész pergamoni király általa alapított város romjait is. A királylány mikor megbetegedett, orvosa tanácsára apja a közeli hegyre vitte, hogy a gyógyító erejű forrásban vegyen fürdőt és igyon a vizéből. Mivel a lány felépült a súlyos kórságból, apja egy fürdővárost építtetett.  A megmaradt romokat restaurálták így mi is körbesétálhatunk a régi falak között, leülhetünk a színház lépcsőjére, vagy bekukkanthatunk az Apollón templom maradványai közé. A környéken több ezer sírhelyet tártak fel a régészek, ezekből is láthatunk néhányat.

A termálvizet már az ókorban is fürdővízként használták: a kialakított mederben ma is lehet fürdeni (állítólag maga az egyiptomi Kleopátra is megmártózott itt), igaz, ahhoz külön jegyet kell vásárolni. Eredetileg mi is azt terveztük, hogy megfürdünk a romok között, de valójában egy pici, zsúfolt folyómeder az, ahová beterelik a népet - mikor megláttuk, elment a kedvünk tőle, inkább több időt töltöttünk a természetben nézelődve.

Honlap, nyitvatartás:

1. Nagyon szép helyen jártatok! Nálunk az egerszalóki sódomb hasonló, csak kicsiben. Igaz, jó magyar szokás szerint a nagyközönség elől elvették, ráépítették a méregdrága Saliris hotelt. A régi szép időkben hasonlóan lehetett fürödni itt is.