Brugge-ből a szigetország felé vettük az irányt, Dunquerque-ből Doverbe, komppal. Felmerült a csalagút lehetősége is, de mivel a komp olcsóbb volt (és még így is elég drága), ezért lemondtunk róla. Odafele jó 2 óra, visszafelé 3 óra csúszásban voltunk, így viszont eldöntöttük, hogy legközelebb ott megyünk, kerül amibe kerül, az idő nekünk nyaraláskor megfizethetetlenül drága :-)
(Akinek több tapasztalata van a kompokkal-csalagúttal, kommentben írja már legyen szíves hogy mi a kedvezőbb lehetőség, köszönöm)
Kérem szépen, életünkben először vezettünk a bal oldalon. A kompról lehajtva mindenütt szépen ki van táblázva, úgyhogy a hülyének is világos (hát még nekünk), hogy hol kell menni. Az egyenesben haladással nem is volt gond, mondogattuk a mantrát, hogy balra tarts, balra tarts... és ment is minden - egészen Canterbury-ig, ahol egy többsávos körforgalomban kellett lavírozni.
A gps szerint számunkra megfelelő kihajtóban viszont egy rendőr állt és elterelte a forgalmat. Ismeretlen helyen nem szerencsés nagyon eltévedni, így a következő lehetőségnél ki is hajtottunk. Aztán feltűnt, hogy nem jár itt senki, a visszapillantóban meg láttuk, hogy egy fiatal rendőr lohol utánunk. Hát ezt elcsesztük...
A helyzet az, hogy két sáv ki, kettő be... mi meg bevágódtunk a bejövő sávba. Még szerencse, hogy a túlvégen az is le volt zárva így nem okoztunk nagyobb galibát. (Mondjuk az is igaz, ha onnan jöttek volna szembe akkor feltehetőleg nem hajtunk be...)
A rendőr utolért és megkérdezte, hogy tisztában vagyunk-e azzal, hogy a forgalommal szemben közlekedünk. Milyen forgalom? Nem jött senki? - néztünk rá ártatlanul, de aztán úgy látszott komolyra fordítjuk a szót, felvette az adatokat: honnan, hová, és miért pont itt. Hát mert amint látod spanyol rendszám, bal oldali kormány... először vezetünk Angliában... úgy tűnt meghatotta, nem büntetett meg, úgyhogy mindenki szerencsésen megúszta :-)
Valahogy később meg átkattan a"chip" és 2 nap után már nem volt semmi gond, különösebben figyelni sem kellett, igaz, a többsávos körforgalmaknál mindig "észnél voltunk".
Kicsit utánanéztem, ki is őrült meg, azaz hogy miért is van ilyen őskáosz közlekedési szinten.
Azt tudtam, hogy a rómaiak anno bal oldalon közlekedtek (állítólag mert az emberek többsége jobb kezes és könnyebb balra kerülni és jobbal odacsapni, ha védekezésről/támadásról van szó), tehát az az "eredeti", de akkor ki és miért fordult át a jobb oldalra?
Nos, először is nem csak az angolok, írek, máltaiak és ausztrálok vezetnek a bal oldalon (őket eddig is tudtam), de a japánok, malajok, thaiföldiek, indiaiak és még sokan mások is. A világ útjainak majdnem 1/3-a még ma is bal oldali közlekedésű.
Szóval amit annyira "normálisnak" hiszünk, talán mégsem az...
pirossal a jobbra átállt országok |
Azt tudjuk, hogy a lovas fogatot (vagyis kocsit) a magyarok találták fel, de az eredetileg a bal oldalon közlekedett, a hajtó a bakon ült. Aztán a franciáknál elterjedt a több ló által húzott nagyobb kocsik használata a teherszállításban, ott pedig a hajtó a bal hátsó ló nyergébe ült (azt nem tudom miért, ugyanannyi erővel ülhetett volna a jobb oldalon is...). Így aztán a jobbra tarts volt a franciáknál a kézenfekvő, illetve az amerikaiak is ilyen többlovas szekereket használtak, így ők is a jobb oldalra tértek át. Napóleon aztán magáévá tette fél Európát, és ezzel bevezette az általa elfoglalt területeken a jobbra tartás szabályát (bár állítólag a bukása után a meghódított területek többnyire visszatértek átmenetileg a bal oldalra).
Angliában viszont a kisebb, bakról hajtott kocsik voltak az elterjedtek, és 1756-ban a növekvő forgalom miatt jónak látták írásban is rögzíteni azt a szabályt, hogy a London Bridge-en keresztülhajtani csakis a balra tartás szabályainak megfelelően lehet. A balra tarts aztán természetesen a gyarmatokon is bevezetésre került, így lett India vagy Ausztrália is "balos". Egyiptom, angol gyarmatosítók ide vagy oda, megmaradt a napóleoni gyarmatosításnak megfelelően jobb oldalinak. Japán angol hatásra vezette be a bal oldali közlekedést, és ehhez tartja magát mind a mai napig.
Az első autók jobbkormányosok voltak. Aztán jött Ford T-modell-je, ami igen elterjedt lett, ő viszont bal oldalra tette a kormányt. Így tért át az USA és Kanada a balkormányos autókra.
Oroszország, Portugália, majd Németország a XX. század elején átvette a jobbra tarts rendszerét, majd "Hitlernek hála" 1938-ban egyik napról a másikra Ausztriában is bevezették a jobbra tartást. Nem semmi lehetett áthelyezni a közlekedési táblákat egyetlen éjszaka alatt :-), bár az emberek fejében kicsit több idő kellett az átálláshoz.
Magyarország 1941-ben tért át jobbra, ami azért annnnyira nem volt régen, én speciel meglepődtem.
(És ha jobban meggondoljuk, még nem tértünk át 100%-ban mert a gödöllői HÉV még mindig a bal oldalon közlekedik)
Eredetileg a környező országoktól való elszigeteltség veszélye miatt 1939-ben már fontolgatták az áttérést (Ausztria 1938-ban, Csehszlovákia 1939-ben áttért), de a világháború kitörése miatt 1941-ig elhalasztották. A váltás két lépésben történt, először a főváros kivételével az egész ország, majd megfelelő előkészítések után Budapest is a jobb oldalon hajtott. Az átmeneti időszakban pedig a határterületeken átterelték a népet az ellenkező irányba. A baleseti statisztikák szerint minimálisan emelkedett csak a közúti balesetek száma, ami azért dicséretes.
Gyakorlatilag egész Európát megfertőzte a jobbra tarts rendszere, csak a svédek álltak ellent, egészen 1967-ig. Mivel Európa nagy piac volt, ha el akarták adni a Volvojukat, akkor kénytelenek voltak átrakni a kormányt a bal oldalra, az meg már macerás volt, hogy külön termelés a belső és külön a külső piacra - így a végén már szinte csak balkormányos kocsikat gyártottak. A nyomorult hazafiaknak meg kényelmetlen volt bal oldalon ülve bal oldalon vezetni (ezt most átérezhettük mi is, előzni kb. felér egy öngyilkossági szándékkal), na meg Norvégia már rég jobb oldalon száguldozott, a határt meg semmi nem jelölte, így a svédek ha átruccantak akkor kb. "érezniük kellett" hogy mikor vágódjanak át a "szembe sávba". Ezt megelégelve ők is egyetlen éjszaka alatt váltottak.
(Lehet, hogy innen ered, hogy a Volvo a legbiztonságosabbnak mondott autó? Biztos jó kis törésteszteket csináltak abban az évben...)
Kína 1946-ban "áttért", India maradt balos, ezért Pakisztán csakazértis jobbos akart lenni. Viszont itt elsősorban teveháton folyt a közlekedés, a tevének meg nehéz lett volna elmagyarázni, hogy honlaptól álljon át a másik oldalra. Persze a hajtók erőlködhettek volna, de ők inkább szeretnek aludni a nyeregben, így a vezérteve ment a saját feje után, úgy ahogy tanulta, így aztán végül Pakisztán maradt a megszokott bal oldalnál.
Még viccesebb Mianmar (Burma) története. Eredetileg angol gyarmat lévén bal oldalon közlekedtek, aztán 1970-ben az uralkodó egy jós tanácsára (!) átállított mindenkit a jobb oldalra. A kocsik viszont még mindig többnyire jobb kormányosak. Hiába , arrafelé az az olcsóbb...
Szamoa története a legújabb. 2009-ben a miniszterelnök egyik napról a másikra átváltatott jobbról balra. Hogy miért? Mert szerinte így könnyebb a cunami elől menekülni (??) (és a szomszédok, Ausztália és Új-Zéland is balra tart, a használt autók meg Japánból érkeznek, akkor meg olcsóbb onnan importálni jobb kormányos kocsikat).
Gibraltár érdekes, az ugye brit terület, piros a postaláda, bobby a rendőr, angolul beszélnek, jobb kormányos a kocsik többsége, de jobb oldalon vezetnek. Biztos macerás lett volna megfordítani a ki-bejövő forgalmat egy olyan kis terület kedvéért.
Jó tudni, hogy a hajók és a repülők világszerte egységesen jobbra tartanak, legalább ebben van némi rendszer.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése