2014. október 17., péntek

Tovább a vízesések mentén: a Krka nemzeti park

Másnap reggel már nem is csodálkoztunk hogy esik, de bíztunk a szerencsénkben, hogy el fog az még állni. Egy kis szemerkélő eső nem gond, csak ne ázzunk bőrig. ;-)

A plitvicei tavak után a KRKA nemzeti parkot vettük célba. Ez is egy hasonló, vízesésekkel tarkított terület, ha lehet, nekem ez még jobban tetszett. Igaz, maga a park kisebbnek tűnt, bár az is lehet, hogy csak mi nem jártuk be rendesen.
A Krka folyó 72 km-es szakaszán 242 métert esik, jópár vízeséssel gyönyörködtetve meg bennünket. A legnagyobb az ún. nagy vízesés (skradinski buk) ami 17 lépcsőfokot foglal magába, kb 800 m hosszan és 47 m szintkülönbséggel.

nagy vízesés (skradinski buk)

Itt fürdeni is lehet, ami meleg időben kifejezetten jól jön. Zsolt megmártózott, végül is hideg nem volt, csak időnként beborult az ég. A vízesésekhez közeledve olyan nagy volt a sodrás hogy alig bírt megmaradni a fürdőterületet körbevevő kötélnél.

Zsolt ott integet valahol a távolban

A séta során vannak kisebb állomások, pl. láttunk müködő (látvány)kovácsműhelyet, kukoricaörlőt, néprajzi kiállítást és vízimalmot  is.

a kovács elég hasonló horvátul is
vízisiklók

A park területén lehet hajókirándulást tenni egy kis szigetre (Visovac-sziget) ahol egy 15. századi ferences rendi kolostor is látható. Ha a skadrini bejáratot használjuk akkor a kirándulás egy hajókázással indul, a körút végén pedig kisvonat visz vissza a kikötőbe. Nem muszáj a hajó előtt jegyet venni (ott elég nagy volt a sor), érkezéskor is vannak pénztárak, a hajón senki nem kért jegyet tölünk. (Ennek a hajónak az ára benne van a belépőjegyben de a Visovac-szigetre utazáshoz külön jegyet kell váltani)
Fontos, hogy bankkártyát itt nem fogadtak el, csak kunával lehetett fizetni!

Itt építették Európa első (és a világ második) vízierőművét, az indulással mindössze 2 nappal maradtak le a Niagarán épített Tesla erőmű mögött.

Ismét szerencsénk volt az esővel, nem sokkal később az autópályán a tengerpart közelében ez fogadott minket:

1. Csodálatosak a képek a Krkáról, de elképzelni nem tudom, hogy belemennék, pedig vízmániás vagyok, mert minden folyó nagyon hideg vízű.

1. Én nem mentem bele, de leginkább azért mert nem vittem fürdőruhát. Amúgy állítólag nem volt vészes, elég sokan fürödtek. Itt felénk is van egy vízesés, amikor belemegyünk a folyóba olyan mintha késsel vágná a lábunkat a hideg víz, de aztán mindig hozzászokunk. Persze oda csak kánikulai napokon megyünk, hogy azonnal felmelegedjünk, ha kimegyünk a partra.

2. Nekem ez nagyon veszélyes, mert én azonnal hólyaghurutot kapok, komolyabb fajtát, így nem merek ilyen vizeket megkockáztatni.