2016. február 20., szombat

A Mont-Saint-Michel Franciaországban

A Mont-Saint-Michel egy gránitszikla alkotta sziget 1 km-re a normandiai partoktól.

Mondjuk ez az 1 km azért eléggé változó, ár-apálytól függően sokkal kevesebb is lehet, ha szerencsénk van akár át is lehet sétálni a kontinensről. (Azért ezt senkinek nem ajánlják, a dagály olyan gyorsan is jöhet, hogy a kedeti sétából erősen futólépés lesz ha ki akarunk jutni a gyorsan emelkedő vízszint ellenére. A félsziget rövid idő alatt tökéletes szigetté alakul át.)

Így jár aki a futóhomokba süllyed

Van akik mégis megpróbálják: megadott időpontokban vezetett túrák indulnak a normandiai partok felé

Egy benzinkútnál tankolva botlottunk bele egy szórólapba, innen jött az ötlet, hogy itt éjszakázzunk.

A szárazföld felől, alkonyatkor

mire a közelébe értünk, már beesteledett

éjjel, fényekbe burkolva

Sötétedéskor érkeztünk, de a parkolótól ingyenes shuttle buszjárat van hajnal 1-ig a várba, ezt kihasználva még este bementünk szétnézni. Mondanom sem kell, teljesen beleszerettünk: imádom az ilyen girbe-gurba macskaköves szűk utcácskákat, a kőből épült házakat, templomokat, szinte érezni lehetett a középkori hangulatot.

Másnap ennek megfelelő lelkesedéssel és várakozással telve indultunk útnak... - és sikerült nagyot csalódni: reggel kikerültnek a bóvliárus asztalok és annyi turista hömpölyög a szűk kis utcákon, hogy nyoma sem maradt az esti hangulatnak. Ráadásul a reggeli is vacak volt amit az egyik kávézóban ettünk (és ehhez képest baromira túlárazott), úgyhogy megállapítottuk, hogy legközelebb csakis este térünk be ide.

Persze azért a nappalnak is megvan a maga előnye, így bemehettünk a helyi kis múzeumokba, a katedrálisba és felfedezhettük azt az óriási bronzsast ami éjjel elkerülte a figyelmünket. :-)

Az apátság

jé, ott egy láb... és micsoda karmok!

ahá, megvan kihez tartozik!

Az apátságban mai napig élnek szerzetesek, megadott időpontokban együtt imádkozhatunk velük

nyitvatartási idő és árak (2015) : kattintva nagyítható

Az apátság temploma

és a kerengő, ami minket annyira lenyűgözött (amúgy is a kerengők a gyengéim),
 hogy vagy fél órát biztos itt töltöttünk

több ilyen óriási üveggömb is volt
temető a templomkertben

hajózási múzeum
Fekete Madonna a kolostorban

gyógyító barátok: cukorbeteg-láb szakrendelés?

Barátok közt, első rész :-)

franciául (még :-) ) nem tudok, de ez valami klasszikus omlettsütő-cucc lehet

ma valahogy így néz ki ugyanez

1979-ben az elsők között került fel a sziget és a rajta található Bencés apátság az UNESCO világörökségi listájára.

A legenda szerint Szent Mihály Arkangyal megjelent Szent Aubertnek 708-ban és megparancsolta, hogy a tengerből kiemelkedő sziklára egy kolostort építsen. És úgy lőn.

A X. században még csak egy kis kolostor volt a hegytetőn

Aztán a lelkes és építészi vénával megáldott barátok komoly katedrálist építettek

Pár évszázad és már az egész hegytetőt elfoglalták, a sziget partján, a hegy lábánál pedig kis falucska nőtt ki

Mai állapota
Átmenetileg a francia forradalom idején a kolostor épülete börtönként szolgált, azonban nem sokkal később visszanyerte eredeti funkcióját és nem sokkal később műemlékké is nyilvánították.
A katedrális köré komplett kis falu is épült, aminek kb 50 állandó lakosa van. A lakóházaknál csak a kávézók, éttermek, ajándékboltok száma nagyobb, és természetesen mind dugig van vendéggel.

Így végezetül annyit mondanék útravalóul: aki teheti inkább este nézze meg, legalábbis este érkezzen, sokkal nagyobb élmény lesz!