2017. december 13., szerda

Faro és környéke: Parque Natural de Ria Formosa

Azt hiszem a portugál utunkból ide vágyom vissza a leginkább. Csend és a természet: ez kellett most nekünk :-)

Ría Formosa Természetvédelmi terület

Elmentünk egy szervezett hajókirándulásra ahol bevittek minket a Faro környéki szigetvilágba madarakat lesni, illetve a közelben levő természetvédelmi területen is kirándultunk egyet (-kettőt:) mivel délután érkeztünk, másnapra is maradtunk, így volt szerencsénk naplementéhez és másnap reggel megint sétálhattunk a lagúnák közti ösvényen.

A madárnéző hajókirándulásra jegyek itt: Birdwatching Boat Tours Faro , vagy az iroda a vasútállomással szemben található.
(Van 3 órás kifejezetten madárfotózásra tervezett túrájuk is, de az másnap reggel sajna nem indult, aznapra meg már lekéstük :-( )
Egy fiatal srác volt a vezetőnk: sokat mesélt a környékről, a madarakról, és szedett nekünk egy helyi vízinövényt, ami állítólag manapság nagyon divatos a modern konyhaművészek körében. Mindezt portugálul, spanyolul, angolul és franciául, merthogy ezeken a nyelveken beszéltek az utasok. Magyarul azért nem tudott :-)
A billegő csónakból nem egyszerű fényképezni... a Zuram amúgy se érti mit vagyok úgy oda, minek kell nekem tyúkokat fotózni...  Szerintem meg olyan lehet ez az izgalom mint a vadászat: az ember  ül a lesen... keresi, meglátja, becélozza, lelövi: és a madárnak mégsincs semmi baja :-) És ha nem csak egy szürke paca van a képen, akkor lehet örömködni... Kockázatok és mellékhatások nélkül korlátlanul ismételhető :-)

Megpróbálkozom a madarak beazonosításával, ha tévednék, javítsatok ki!
Faro, kikötő

kis kócsag, ebből rengeteget láttunk

csigaforgatók

szürke gém

kis póling

A Nemzeti parkhoz Faro-tól kb 10-15 km-re keletre,a reptér felé haladva lehet eljutni. Faro-szigetnek is hívják, bár ez tulajdonképpen egy félsziget,de autóval egy kis hídon lehet átjutni -  lehet, de nem biztos, hogy érdemes. Parkolni kb csak a hajnali órákban lehet, a kis parkoló pillanatok alatt megtelik. Tele van étteremmel, hotellel és halászházakkal. Persze van strandja, de szerintem fürdésre jobb helyet is lehet találni, ide inkább a természet miatt érdemes jönni, ahhoz pedig inkább azelőtt parkoljunk le, mielőtt elérjük a hidat: (körforgalomnál nagy ingyenes parkoló) Onnan  az út mentén kissé visszafelé kell sétálni, van kijelölt sétaút a tavacskák között.

tarisznyarák

kőforgatók

sirályok

széki lile

flamingók

a rút kiskacsa :-)

havasi partfutó (?)

beazonosíthatatlan vén tyúk

Ez kb az egyetlen hely ahol a repülőket beengedik egy természetvédelmi területre: a helyzet az, hogy a reptér volt itt előbb... mármint a természet itt volt, csak nem állt védelem alatt, de 1978-tól Természetvédelmi terület, 1987-től pedig Natúrpark címet kapott. Mikor a Natúrparkot kialakították, a repteret már meg kellett tűrniük. Kb 10-15 percenként száll el egy vasmadár a fejünk fölött, ez Portugália második legnagyobb forgalmú légikikötője, és főként a nyári hónapokban népszerű. A madarak láthatóan megszokták és ügyet sem vetettek a gépekre.

vasmadár

Ezzel véget ért a Potrugáliáról szóló beszámolónk, innen már dél-Spanyolországon át vezetett utunk.

1. Szia Ditke,
    mi is voltunk a Rai Formosában, kint nem volt parkoló, de a kis kunyhóban az ember beintett és felnyitott egy sorompót nekünk és ott bent rengeteg parkoló volt, a csónakkirándulást sajnos nem mondta senki, nem tudunk róla, de rossz idő volt, szakadt az eső, amikor odaértünk,szerencsére később elállt. Mi is sok szép madarat láttunk és nagyon élveztük.

2. Ria akartam írni...de nagyon kevesen voltak ott, nekünk totál ismeretlennek tűnt a hely a turisták számára.
    Tudtommal nem nemzeti park, "csak" természetvédelmi terület.

1. Szia,
      Megnéztem a képeket, gyönyörűek! Szerintem mi nem ugyanazon a bejáraton mehettünk be, a háttérben levő épületek nem ismerősek. Mikor mi voltunk elég sokan voltak, sok futó jár ki a kijelölt utakra kocogni és fotósok, turisták is sokan voltak. Szerencsére nagy helyen sok ember elfér, nem volt zsúfolt.

Igazad van, visszaolvastam, tényleg nem nemzeti park, javítom, köszönöm! Most utánanéztem, van natúrpark, nemzeti park, tájvédelmi körzet és természetvédelmi terület. Mondjuk hogy melyik melyiknek a pontos angol megfelelője azt nem tudom..., a Ria Formosa 1978 óta "natur reserve" és 1987 óta Natural Park.