2019. január 30., szerda

Norvégia, Oslo


Esztiékhez már tavaly is elígérkeztünk az őszi szünetben, aztán valami közbejött és nem sikerült meglátogatnunk őket. Idén szintén nehezen indult a dolog, egyre nehezebb mind a négyünknek egyszerre megfelelő időpontot találni. A gyerekeket az iskola egyre inkább leköti, ahogy nőnek, egyre nehezebb hiányozni, hiszen fontosak a dolgozatok, illetve idén már van egy-két project aminek az eredménye beszámít a jövő évi kisérettségibe. A sok variáció közül a legjobb verzió még mindig az volt amibe sajna Zsolti végül nem fért bele, így csajos kirándulást szerveztünk. 

Mivel közvetlen járat nem volt, úgy döntöttünk, hogy Norvégián keresztül megyünk, ott még úgysem jártunk. Ha meg már ott vagyunk, hagytunk egy plusz napot a fővárosra, hogy ne csak a repteret ismerjük meg.

Norvégia, azaz a Norvég Királyság alkotmányos monarchia, jelenlegi királyuk V. Harald. Bár nem az EU, de a Gazdasági Közösség része, így akadálytalanul utazhatunk be az országba.
Fővárosa, Oslo az ország déli részén található. Történelmi belvárosa viszonylag kis területen fekszik, egy hosszú hétvége alatt könnyen bejárható.


Koradélután érkeztünk, de mivel ősszel jöttünk, mire eljutottunk a szállodába már teljesen sötét volt.  Kipakolás után korai vacsora: a szálloda alatti étteremben ettünk egy pizzát, a lányoknak ennyi elég is volt aznapra, nem volt kedvük kimozdulni a jó meleg szobából.

A norvég cola. Hasonlít a Coca-colára, de fűszeresebb íze van
Mivel belvárosi hotelben szálltunk meg én a séta mellett döntöttem. Egyrészt mert szeretem esti fényekben is látni a városokat, másrészt mert egyszerűen képtelen vagyok a hátsómon ücsörögni miközben egy eddig számomra ismeretlen, izgalmas, felfedezésre váró városba csöppentem.

Oslo, Parlament


Nemzeti színház


Úton a királyi palotához, Karl Johans Gate

Királyi Palota
a királyi család most is itt lakik, így csak nyáron látogatható egy pár hetes időtartamra amíg a család a nyaralni megy

a palota elől visszatekintve a városra ...
Előre nem sokat terveztem, egy napi program összedobása nekem már nem nagy feladat. Amikor este hazaértem nekiálltam átnézni a térképet, a belépőket, a nyitvatartásokat, buszjáratokat, pikk-pakk körvonalazódott a másnapi terv. Az a lényeg, hogy hol, mikor kezdjük a napot, a többi meg úgyis menet közben alakul. 

Míg a gyerekek reggel összekaparták magukat (ami kamaszéknál nem egy egyszerű feladat..., jobb nem veszekedéssel és nógatással kezdeni a reggelt...) elmentem megvenni az Oslo kártyát*, amivel ingyenes a városban a tömegközlekedés és több múzeumba is ingyenes vagy kedvezményes a belépőjegy. Nagyon jó volt a busz, sehol nem kellett sokat várni a következő járatra, pedig volt, hogy rossz irányba vagy rossz járatra szálltunk és vissza kellett fordulni.

Reggeli képek az őszi Osloból:





csak norvégül volt a felirat, de ha jól értettem akkor ez a város (vagy városrész?) legrégebbi háza 

Operaház
Napos időben vakítóan fehér, sajnos így esőben, szürkeségben annyira nem mutat


A város tele van érdekes köztéri szobrokkal (sőt, külön szoborpark is van), ízelítőül néhány:





Főpályaudvar, itt (is) lehet venni Oslo kártyát

Aztán, hogy hagyjak még egy kis időt a csajoknak (meg a szemerkélő esőnek, hogy elálljon), gyorsan tettem egy kört az Askershus erőd udvarán, ha már úgyis a közelében laktunk, nem volt nagy kitérő.

az Askershus erőd udvara


Norvég ellenállási múzeum


Az 1300-as években itt lakott a norvég királyi család

Sajnáltam szegényt, esőben, hóban, szélben ott kell állnia :-(
Ha legalább tényleg védene valamit. De így olyan értelmetlen.
Csak hogy nekem legyen mit fotózni...?

az erőd kertjének nyitva tartása. A benti múzeumok más nyitvatartással üzemelnek, de én azokba nem mentem be

Reggeli után tele hassal és kellő lelkesedéssel nekivágtunk a városnak. Sajnos novemberben már nem járnak a kompok, így buszra szálltunk. Az idő legjobb kihasználása miatt a Bygdoy félszigetet vettük célba: érdekesnek ígérkező múzeumok egy buszútvonalon, közel egymáshoz.

A Fram múzeumig buszoztunk, ez a végállomás, innen fordulnak vissza a járatok. 

A négy nagy múzeumra volt időnk (Fram Múzeum, Kon-Tiki Múzeum, Viking Ship Múzeum és a Skanzen), majd még egy rövid séta a belvárosban, kései ebéd és a kihagyhatatlan ajándékvásárlás fért bele a buszunk indulása előtt.



Nobel Peace Center





A manók, trollok földjén vagyunk, imádtuk őket. 

Ha gyerekek nélkül vagyok, akkor még a Nobel-békeközpontot és/vagy a Munch Múzeumot iktattam volna be, de most nem akartam túlfeszíteni a húrt :-) Nyáron a sísáncról gyönyörű lehet a kilátás és a szoborpark is érdekes lehet, de ehhez már egy második napra és némi napfényre is szükség lenne... Majd legközelebb.


* Oslo kártya: több verziója is van, mi  a 24 órásat választottuk. A felnőtt kártya megérte, mert összességében kevesebbe került, mint a belépőjegyek kerültek volna, plusz buszjegyet is kellett volna venni. Gyerekeknek 15-16 éves kor alatt viszont jobban megéri csak a 24 órás buszjegyet venni, mert a gyerekbelépők jóval olcsóbbak mint a felnőtt és - mi legalábbis - nem használtuk ki a kártya nyújtotta lehetőségeket. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése