2018. május 29., kedd

Palma de Mallorca

Alig értünk haza Dubaiból - kihasználandó hogy anyósom még maradt és tudott vigyázni a gyerekekre - gyorsan elrepültünk Mallorca-ra. 8 évet éltünk Spanyolországban de valahogy a szigetekre sosem jutottunk el. Ha kisebb kirándulást terveztük bőven akadt látnivaló a félszigeten is, ha pedig a "nagy éves nyaralás"-ról volt szó, akkor az autós Európa-körút volt a praktikus.

Írországból egészen más a helyzet. Míg Spanyolországban a Zsolti kórháza nem nagyon engedte, hogy csak úgy hozzádobjunk pár napot egy hétvégéhez, azt preferálták, ha az éves szabadságot max. 2 részletben veszik ki a népek. Érthető, könnyebb megoldani a helyettesítést és a betegeknek is jobban megvan a folyamatosság. Nos, az íreknék a konzultánsok akkora királyok, hogy azt csinálnak amit akarnak :-) Mivel én meg nem állandó helyen és nem teljes állásban dolgozom, szintén azt csinálok, amit akarok. És utazni, hát azt nagyon akarunk. :-)

Így aztán épp csak kimostam a szennyest, újra berámoltam a bőröndöket, dolgoztunk egy-két napot és már megint repülőn ültünk. Palma de Mallorca volt a célpont.

Mallorca a Baleár-szigetek legnagyobb tagja, központja Palma de Mallorca.

Tipikus turistacélpont, főleg nyáron hömpölyög itt nagy tömeg, elfoglalva a tengerparti homokot és megrohanva a szórakozóhelyeket, bárokat és éttermeket. Április még javában előszezon volt, úgyhogy nekünk ideális: tengerparti homokban fetrengésre fél óránál tovább nem vagyunk vevők, városnézésre,  bóklászásra, kirándulásra pedig az a huszonegynéhány fok ideális.

Mallorquín-t beszélnek, ami szerintük egy külön nyelv, mások szerint csak a katalán egy helyi nyelvjárása. Sokszor hallottuk az utcán, boltokban, tényleg aktívan használják.

A sziget lakosságának kb. fele Palma-n él, a turisták főleg a déli partvonalat kedvelik, érthetően a reptér közelsége miatt. A helyi lakosság elenyésző a turistahadhoz képest, évente sok millióan járnak erre üdülni. Na meg "bevándorlók" itt is vannak, Mallorca főleg német (és újabban orosz) nyugdíjasok utolsó éveinek  kedvelt színhelye.

Fő látnivalója a gótikus La Seu katedrális.

A katedrálist I. Jaime király kezdte építtetni, mivel megfogadta, hogy ha túléli a vihart a tengeren és sikeresen kikötnek, templomot építtet. Az építkezés közel 400 évig tartott, úgyhogy a befejezést már nem érhette meg.

Ha minden igaz itt látható a világ legnagyobb gótikus rózsaablaka, 13 m átmérőjű és 1250 festett üveg alkotja. Amikor egy földrengés a fél épületet elpusztította Gaudi is segédkezett a helyreállításban, az ő keze nyomát viseli a főoltár modern kialakítása.

az óriási rózsaablak a főoltár felett
"a gótikus szem"

A Gaudi tervezte oltár

Ez pedig a kortárs Miquel Barceló festőművész alkotása
ilyen érdekes megoldással még nem találkoztam

mintha a víz alatt lennénk, a tenger fenekén

Az Almudaina palota a katedrális szomszédságában található. A királyi család a mai napig látogatja.

A Palau March múzeum is csak pár lépés:

Aki kedveli  amodern művészetet, annak tetszeni fog.

aki nem kedveli a modernet, annak is akadnak szemrevaló dolgok

A 700 éves Bellver kastély egy dombtetőn áll, onnan nézhetünk szerteszét, csodás látvány nyílik a kikötőre.

Bellver kastély

Biztos a rabok is el voltak ragadtatva amikor itt tölthették a letöltendőt - merthogy a kastélyt egy időben börtönként hasznosították. Hál' istennek rab egyre kevesebb, de turista annál több volt, így hát átalakították, hogy jobban kiszolgálja a 21. századi nagyérdeműt.

a kert és a kastély nyitvatartása és a túraútvonalak

figyelem, aki bentre is be akar menni, annak a parkoló mellett előbb jegyet kell vennie.
Aki ezt nem tudja, gyalogolhat vissza

Mivel most nem volt célunk keresztül-kasul bejárni a szigetet, szinte 2 napot kincskereséssel  (geocaching) töltöttünk:

A kastélykert kifejezetten ideális terep, egy egész sorozat van elrejtve, bár a végére belefáradtunk és nem kerestük meg mindet. Esetleg ha egyszer megint erre tévedünk...?

a kis mosolygós sárga fejecskék jelzik a megtalált kincseket
amint látjátok, volt még felfedeznivaló bőven, csak már nem bírta a lábunk
(mert persze néha bizony csak néhány méterrel néztük el a rejtekhelyet, csak épp volt köztünk egy kerítés...)

amikor velük találkoztam már kezdett gyanús lenni, hogy nem jófele kolbászolok 😰

A város is tele van titokzatos kincsekkel, nem is gondolnák a muglik, hogy lépten-nyomon elmennek egy előtt :-)

volt egy másik kincskereső pár, gyakorlatilag kergettük egymást,
a végén már messziről vigyorogtunk egymásra a tetthely közelében :-)

A domb lábánál, a kastélykert egyik bejáratától nem messze építették meg a spanyol falut (Pueblo Español), ez a helyi skanzen. Célja, hogy a szigetre érkező vendégek is megismerhessék a spanyol építészet remekeit, a spanyol falvak elrendezését, akkor is, ha nincs lehetőségük a félszigetre eljutni.

Pueblo Español

tipikus Plaza Mayor , árkádokkal körülvéve, éttermekkel, kiülős asztalokkal, templommal és önkormányzattal

Az igazi meglepetés a Kolombusz Kristófot bemutató mini múzeumban ért minket:
Állítólag nem is olasz, hanem spanyol, sőt, konkrétan mallorcai volt :-)

Állítólag ez a szülőháza. Mindenesetre jobb állapotban van mint a genovai...
Este kellemes sétálgatni a part menti korzón, és persze nagyon finomakat ettünk több helyen is. Bevallom, már hiányoztak a spanyol ízek!
Még néhány kép a városból, zárásként:

emlékül a szervdonoroknak: "aki szervet ad, életet ad"

1. Jó volt veled sétálni az ismerős helyeken. Nekünk a skanzen kimaradt, amit a fotókat nézve sajnálok. Csodálatos helyek vannak ott is. A Lluc-i kolostorban imádkoztam a Fekete Madonnához és meghallgatott, megszületett az én drága unokám.
    Igazad van, ez az időszak a legjobb a sziget megismerésére, mert nyáron nagyon nagy a zsúfoltság.