2019. augusztus 3., szombat

Pantanal, a brazil ősmocsár világa 1.

A Pantanal a Föld legnagyobb mocsárvilága (kétszer akkora mint Magyarország!). Neve portugálul mocsarat, árteret jelent. Nagy része Brazíliában található, de átnyúlik Bolíviába és Paraguayba is.

Esős évszakban 80%-a víz alá kerül, ilyenkor több méterrel emelkedik a víz szintje, ami lassacskán csökken a száraz évszakban. Ahogy a folyók visszahúzódnak a medrükbe nagy területek lesznek bejárhatók, beláthatók, az állatok pedig közelebb húzódnak a vízhez, ezért kiváló lehetőség adódik a megfigyelésükre. Egyébként aki épp az állatvilág miatt látogat el Brazíliába, jobban teszi, ha a Pantanalt választja az Amazonas vidéke helyett. A sűrű őserdőben sokkal nehezebb észrevenni őket mint itt, a pusztákon, a ligetesebb területeken.

a repülő ablakából

Nagy része magánterület, a farmerek elsősorban szarvasmarha legeltetésére használják a száraz évszakban a víz alól előbukkanó földeket. Az intenzív vadászat, halászat miatt sok faj bizony a kihalás szélére került. Sajnos a gazdák és a jaguárok érdekei nem épp azonosak... Illetve nagyon is: mindketten azt a szegény tehenet akarják :-)

A terület növény- és állatvilágának védelme érdekben az UNESCO Világörökségi listájára is felkerült. A turizmus fellendítésével sikerült elérni, hogy a gazdák ne ellenségként, hanem vendégcsalogatóként tekintsenek a vadállatokra, a fazendák szállássá alakításával akár jobb bevételre tehetnek szert mint az állattenyésztéssel. Kétség kívül a jaguár a régió legnagyobb vonzereje, de az inkább a belső területeken kerül az ember szeme elé. A madarak kedvelői, az amatőr vagy akár profi természetfotósok, vagy az olyan mindenevő, mindenre kíváncsi turisták, mint mi viszont bármelyik részen csodás növényeket és állatokat láthatunk.

A Transpantaneira úton indultunk befelé:

Eleinte kb minden bokornál megálltunk, mert számunkra új, ismeretlen volt minden. A képek alatt megpróbálom beazonosítani a látottakat, de nem esküszöm meg rá, hogy mindenhol sikerül...
Először egy bivalycsordával találkoztunk, békésen hűsöltek a pocsolyában:

A mezőkön tehenek legelésztek, és nagy szürke kupacokat is láttunk, amikről kiderült, hogy  termeszvárak. A tehenek amolyan indiai fajták, minden  csontjuk zörög, de állítólag csak ezek élnek meg ezeken a sovány legelőkön.

Útközben láttunk még kajmánokat, madarakat:

hiába mondtam, hogy barátságos arcot kérek...

ő legalább vigyorgott :-)

ölyv
A szállásunk egy, az úttól távolabb eső farmon volt, hihetetlen állatvilág vette körül.

ők itt a nagy rágcsálók, a capibarák (vízidisznók)
Nagyon barátságosak, de pár méternél nem jönnek közelebb

amelyiknek ilyen dudor van az orrán, az a hím a bandában. Egész komoly háremet tartott.

egyszerű, de tágas, kényelmes szobánk volt, légkondival és saját fürdőszobával

A szállás közvetlenül a folyóparton volt, ahogy ott kergettem a szitakötőket (nem olyan egyszerű ám őket lefotózni), egyszer csak nagy csobbanás: észre sem vettem, hogy egy kajmán ott napozott, épp csak rá nem léptem...

inkább ők féltek tőlünk, ha ennél közelebb mentünk, becsobbantak a vízbe

húsevő növények ... kész életveszély .-)

Ebéd után sziesztáztunk egyet, majd csónakázni mentünk:

ezt az iguanát a vezetőnk nélkül tuti nem szúrtam volna ki,
eszembe sem jutott volna a fa tetején keresni egy hüllőt...

gyűrűs halkapó

kormorán szárítja a szárnyait

vörhenyes tigrisgém

amazon jégmadár (hím)

barna bőgőmajom

a jabiru gólya épp elkap egy halat

megvan, hogy sikerült a kép?

Este ocelotlesre mentünk. Sajnos ez csak beetetéses módszerrel sikerült: mint kiderült, szinte minden farmnak megvan a maga "specialitása". Nagyobb élmény véletlenül rábukkanni az erdőben, de legalább láthattuk. Egyszer egyébként váratlanul is szembe jött velünk, de annyira gyorsan el is tűnt a szemünk elől, hogy nem volt időm lefotózni.

ocelot

Másnap korán keltünk, a farm tulajdonosai tudták, melyik madár mikor szokott arra járni és melyik a kedvenc fájuk. Én pedig ott álltam beélesített fotómasinával.:-)

társaságunk is akadt a reggeli kávéhoz
bentévi

zöld papagájok,
pontosabb meghatározásra nem vállalkozom

bóbitás karakara

barnafülű arasszári

Vermilion légyfogó

girakakukk

óriástukán
A szállás közelében volt egy kilátó, ahonnan tökéletesen rá lehetett látni egy gólyapár és a jácintkék arák fészkére:

ezt a képet egy könyvben találtuk, egész hasonlót sikerült készíteni :-)
hozza apa a fészeknek valót

nagy egyetértésben csinosítgatták az otthonukat

aztán egész nap az utódgyártással voltak elfoglalva

jácintkék ara

A reggeli sétán pedig több érdekes lábnyomot is felfedeztünk:

ez talán egy jaguár lábnyoma

ha jól emlékszem ez a puma

egy hangyász is járt erre

Ezért voltak hát olyan nyugtalanok a vízidisznók éjszaka...

Napközben megint csónakáztunk, így lehet a legtöbbet látni a környékből:

feketehasú kígyónyakúmadár

Ez a tigrisgém fiókája. A fiatal egyedek mintázata miatt hívják tigrisgémnek

amazon jégmadár (tojó)

egész sokáig velünk utazott

a kajmán is kíváncsian nézelődött

anhinga - kígyónyakúmadár

csuklyásmajom

Este tapírnézőben voltunk: az erdő tele van mangófával (kár, hogy nem most érik), a tapírok pedig előszeretettel eszegetik a lehullott gyümölcsöt. Ezt használták ki az itteni vendéglátóink, és a gyömölcsszezon elmúltával tovább hordták ki a mangót a fa alá. A tapír pedig lelkesen jött minden este. Ezek után csak az ember látványához kellett hozzászoktatni. Ez olyannyira sikerült, hogy egyáltalán nem foglalkozott velünk, sőt, várta a kaját. Na valahogy így kezdődhetett anno a farkas háziasítása...

tapír

Mivel aznap este mi voltunk az egyetlenek tapírnézőben, megengedték, hogy egész közel menjünk hozzá. Ő pedig érdeklődve fogadta a lelkes közönséget :-) Ez is előnye a kis csoportnak, illetve a szezon eleji utazásnak: ha sokan lettünk volna, erre tuti nincs lehetőségünk.

Másnap reggel megint kint járkáltam napkeltekor a madarakat lencsevégre kapni, mikor jött a túravezetőnk, hogy nem messze egy rókát látott, ha érdekel, menjünk. Már hogyne érdekelt volna!

rákászróka

Persze sok-sok madarat is láttunk, nem is sikerült mindet lefotózni, pedig egy harkályt egész sokáig követtem...

Brazília egyik legismertebb és legaranyosabb, erősen orrnehéz madarai a tukánok

A nagy sárga csőrük, és elegáns fekete-fehér szmokingjuk miatt nagyon látványosak

egészséges magok reggelire

jasszána

rovarászölyv
bóbitás karakara pár

Felszállás: vigyázz...

kész...

rajt!!
szerrádó íbisz

A termeszvárak egész nagyok is lehetnek.
A hangyászok erős állkapcsukkal lyukat ütnek rajta (nem egyszerű, kemény, mint a beton!), és bedugják a hosszú nyelvüket, összeszedik az elérhető termeszeket aztán továbbállnak.
Nem rombolják le teljesen a várat, hogy később is visszatérhessenek lakmározni

A következő két napot egy másik farmon töltöttük, onnan folytatom a beszámolót....

1. Csodás!!! Odavagyok tőle! Nagyon jó képeket csinltál, vagy csináltatok! Ahol a barnafülű arasszárit irod, az nekünk Costa Ricában fűrészescsőrű arasszári néven futott, ha magyarul utánanézek. Csodálatos állatvilág. Vajon érdemes lenne nekünk csak ezért ilyen messzire utazni? Mivel lehetne ezt jól összekötni?

1. Nektek tuti tetszene! Mi nem vagyunk annyira madárrajongók, a végén már kicsit sok is volt a tollasokból, de hihetetlen gazdag az állatvilág, és tényleg ott vannak az ember szeme előtt! A madármeghatározásom egyáltalán nem pontos, csak az angol nevekből próbáltam beazonosítani/fordítani a wikipedia segítségével...
      Mi csak a rövid túrát csináltuk, de van 10 napos túra is, abba már a jaguárles is beletartozik. Többnyire hajókkal mennek a jaguárok után, ott már biztos, hogy valami csapathoz csatlakoznak. A baj az, hogy baromi nagyok a távolságok, így csak repülővel lehet /érdemes közlekedni az egyes állomások között. Ez egyrészt macera (időre kint lenni a reptéren, ha nincs közvetlen járat akkor mennyire centizzük ki a csatlakozást), drágítja az utat, másrészt sok időt elvett. Nekünk az Iguazu vízesés is nagyon tetszett, de lehet Amazonas túrát is szervezni, vagy akár bármelyik másik országba átrepülni dél-amerikai körút címén... Attól függ mennyi időt és pénzt szántok az utazásra.

2. Köszi. Egyelőre semmit sem tudok az orsuágról, nagyon távol van még bennem, mint cél. 10 nap azért sok lenne, de olyan 3 nap.