2012. január 10., kedd

Túl az első féléven

Az itteni iskolában harmadokra van bontva a tanév, így helyesebb lenne azt mondani, hogy az első harmadon jutottunk  túl. 
Megkapták a lányok a 'félévi' értesítőt, jegyek és szöveges értékelés is van benne. Jegyeket matekból, angolból, spanyolból és környezetismeretből kapnak. Itt 1-10 között osztályoznak, nos nekik 6.5-9.5 között jutott mindenféle. Voltunk érdeklődni a tanároknál, hogyan látják ők a gyerekeket. (Itt nagy közös szülői értekezlet csak a mindenkit érintő dolgokról van, ha a saját gyerekére kíváncsi az ember akkor időpontot kell kérni a tanároktól. Ez korlátlan számú lehet az évben, ha beszélni akarok valamelyik tanárral akkor csak írok egy üzenet az üzenő füzetükbe és kapok több időpontot amiből választhatok.) Ilyenkor bemegyünk egy külön helyiségbe, a tanár hozza az összes dolgozatot, a saját naplóját, stb. és megbeszéljük, hogy mik a gyenge pontok, mik azok amikben ügyesek, van-e valami probléma. 

Szerencsére minden tanár nagyon pozitívan nyilatkozott a gyerekekről: jól viselkednek, okosak, ügyesek, szépen beszélnek, minden oké. Pont ezért nem értettem a jegyeket, hiszen ha minden rendben akkor miért írnak 65-70%-os dolgozatot pl. spanyolból? Aztán megnéztük őket együtt: főleg figyelmetlenségek voltak benne, illetve több helyen is volt olyan, ahol nem tudta az adott szót spanyolul, ezért nem tudott válaszolni a kérdésre. De a tanár megmutatta egy csomó spanyol gyereknek is a dolgozatát, hogy ők sem írtak különbet. Persze nem mondom, hogy senki, de nagyon sok anyanyelvi gyerek sem írt jobb eredményt, már pedig az enyémeknek azért még mindig hátrány a nyelv. Főleg spanyolból, azt sokkal rosszabbul beszélik (Igaz, jóval kevesebb spanyol órájuk van mint angol. És a barátaik egy része is angol, akikkel spanyolul beszélnek azok sem mind anyanyelviek. De legalább már tudnak egy-két szót kínaiul meg lengyelül is :-) ). 

Itt egy-egy dolgozat 4-5 oldalas feladatlap, a képkehez kell leírni a szavakat, kijavítani  a hibás mondatot, megkeresni melyik szó illik a mondatba, olvasni kell kis olvasmányt és válaszolni a hozzá kapcsolódó kérdésekre és a végén van egy 10 mondatos diktálás. Mindezt egyedül, egy órán keresztül. Persze bármikor odamehet a tanárhoz ha nem érti, hogy mit kell csinálni. (Csenge oda is megy, ő kérdez, de Pepe nem megy, inkább csinálja ahogy gondolja. Ő ilyen fajta, nem engedi, hogy észrevegyék, hogy ő valamit nem tud. Még akkor sem, ha persze utólag kiderül. De ő be nem vallaná.)
A legkisebb hiba is pontlevonás, tehát ha lehagyja a mondat végén a pontot akkor az már minusz fél pont. És pl. ha a helado szót eladonak írja, mivel a spanyolok nem ejtik a szó elején a h-t, akkor az már nem jó. Szigorúan veszik, az tény, de legalább rászokatják őket a pontosságra. 

Azért iderakok egy mentős papírt amit egy spanyol mentőápoló töltött ki. Nos, ez az ő 'hejesírásuk': egy mondatban 4 hiba... (Ez most a spanyolul tudóknak érdekes, de nem tudom a hibákkal együtt hogy lehetne jól lefordítani, mondjuk maradt helyett maratt, vagy pl. ő is lehagyta a szó eleji "h"-t)
Mondhatni a gyerek már anyanyelvi szinten hibázik :)

Matekból pl. szerintem Csenge a jobb, mégis neki volt rosszabb jegye. Persze, mert pl. ha ki kellett választani a páratlan számokat, akkor ő következetesen kiválasztotta a párosakat. Vagy ha egy feladatsorban van 4 összeadás és utána jön egy kivonás akkor ő azt is összeadja. Nem mintha nem tudná kivonni, de nem figyel, hogy mit is kell csinálni. Ez tényleg nehéz velük, főleg Csenivel, könnyen elkalandozik, illetve gépiesen dolgozik és nem figyeli, hogy pontosan mi is a feladat. Amúgy 100-as számkörben dolgoznak, már tanulják az egymás alá írt számokkal is az összeadást, kivonást. Amivel személy szerint máris megakadtam. Ugyanis mikor itthon gyakoroltunk a gyerek állította, hogy fentről kell kivonni lefelé. Tehát pl. 56-4 az nem 4-hez hogy 6 legyen, hanem 6-ból 4. De akkor mi van ha 56-8? Akkor 6-8? Az úgy nem jó. Szóval én meg állítottam hogy kipótolni kell, felfelé. Aztán mivel a csajok csak erősködtek, hogy nem, erről is megkérdeztem a tanárt, és persze nekik volt igazuk. Nem akarom megkavarni őket, így én alkalmazkodom, gyakorlatilag újra járom az iskolát, de már előre rettegek az írásban osztástól...
Nyílt napon készült, matek óra.
Szintén matek óra. Ők ketten pénzekkel játszanak, a többiek épp egy csoportos feladatot csináltak

Régen azt mondták a tanáraink, hogy az érettségi idején a legokosabb az ember, mert akkor még mindenre van rálátása. Utána egyetemre megy, specializálódik, majd a szakmáján belül tovább, és így a végén jó kis szakbarbár lesz belőle, és egy-két évtized múlva már fogalma sincs a Fehérhegyi csata időpontjáról, az alárendelő összetett mondatról vagy a koordinátageometriáról. Illetve vagy-vagy még csak-csak, de minderről egyszerre nem. Nos, egészen mostanáig meg voltam róla győződve, hogy igazuk volt (Már csak azért is mert nemrég ki kellett volna számolnom egy háromszög magasságát és az istennek nem jutott eszembe, hogy hogy is kell. Nem mintha ez felérne a koordináta geometriával, mert arról már csak annyi rémlik, hogy a körnek volt valami egyenlete. Ciki, na.) Viszont most megváltozott a véleményem. Az ember akkor a legokosabb, mikor  a gyereke érettségizik. Na jó, talán nem annyira messze, mindenesetre én most újrajárom az iskolát. És azt hiszem nem vagyok vele egyedül. A gyerekes szülők többsége a gyerekkel tanulja a matematikát, a földrajzot, a történelmet... és ilyenkor már nem blicceli el a tananyag felét, hanem valóban megtanulja, hiszen anélkül nem tud válaszolni a kérdésekre, nem tudja kikérdezni az anyagot. Hogy meddig megy ez így nem tudom, mindenesetre amellett hogy teher, néha még élvezem is. 

Főleg a lapbook-ozást, amit gőzerővel folytatunk.
Nem volt időm feltenni az utóbbiakat, így majd most pótolom. Hátha más is kedvet kap hozzá, tényleg jópofa dolog és még a kölkök is élvezik.
Arra ennyi idő után már rájöttem, hogy előre elő kell készíteni mindent, megvonalazni, megrajzolni, kimérni... mert különben nem győzöm a két gyereket lekötni. 
Arra is jók ezek a kis könyvecskék, hogy könnyű velük ismételni. Ugyanis ők csinálták, büszkék rá és szívesen nézegetik, rakosgatják a kártyákat.
Eddig a környezet dolgozatokra készültünk velük, ezekből a témákból (emberi test, érzékszervek, táplálkozás) könnyű lapbookot szerkeszteni. Meg is van az eredménye, 90-100%-okat írtak. :-) Környezetből mondjuk volt egy szemét kérdés az emberi testből: milyen ízületek mozognak mikor felteszel egy könyvet a polcra? Az én gyerekeim csak a csuklót meg a könyököt írták, és kaptak egy pont levonást, mert a váll is kellett volna. Kedvem lett volna elmagyarázni a tantónéninek, hogy ha már pontosak akarunk lenni akkor több tucat ízületet fel kellett volna sorolni az ujjaktól a gerincen át akár a lábakig, ja meg persze pontosan ismerni kellene akkor a kiindulási testhelyzetet... A lényeg, hogy szerintem ez nem épp egy  első osztályos gyereknek való kérdés. De ez legyen a legnagyobb bajuk :-)

1 megjegyzés:

  1. La anotación sobre la ortografía de los médicos españoles esta basada en un error. En Torrevieja trabajan muchos médicos que NO son españoles (rumanos, ucranianos, alemanes, etc)

    VálaszTörlés